måndag 11 januari 2016

Inflyttningsklart!!!

Hej! 

Nu är det äntligen dags att skriva inlägget jag väntat på att få skriva i snart två års tid. Vårt hus är inflyttningsklart!! Idag kl. 10 kom granskarna från Vasa stad och ännu kl 9.50 stod jag och kämpade med sista silikonränderna i badrummet. Igår gjorde vi sista rycket och målade och satt upp lister, fogade badrummet och städade. Men klara blev vi i tid! 

Granskningen gick bättre än förväntat och vi fick anmärkningar på endast sådant som vi redan visste saknades, t.ex. trappor utanför hjälpköket och burspråket samt husnummer på utsidan. 

Efter att alla granskare gått utanför dörren satte jag mig ner i vardagsrummet och bara stirrade rätt ut. Alldeles utmattad av allt. Dagen vi har väntat på så länge kom tillslut och vi klarade det! Säkert har alla nybyggare samma känsla då man äntligen får flytta in men jag tror nog det är en viss skillnad från att ha en firma att göra arbetet eller att göra allt själva. Tänk att två närvårdare kan bygga ett hus själva, det trodde jag aldrig! :)

Inte långt efter min utpustningsstund åkte kameran fram. Nu skall ni få gå på rundtur!

Först ut är farstukvisten: 




Till höger på den övre bilden ser ni en tillfällig dörr upp mot vinden. Det drar kallt därifrån eftersom vi ännu inte har någon värme där uppe plus att trappuppgången inte har fått något ytmaterial ännu. 
De höga skåpen på nästa bild saknar ännu socklar ner och upptill samt knoppar. 


Från hallen kommer man in i matsalen/köket. 


På bilden nedan ser ni ingången från andra hållet. Det stora vita skåpet är inte på sin rätta plats ännu utan har bara råkat hamna där det står nu.






Visst blev stockväggen fin då den putsades upp och fick sina lister? 
Vi har inte ytbehandlat stocken alls utan endast skrapat bort smuts och gammal isolering i springorna samt ruggat upp ytan lite. 



Sen kommer man in i vardagsrummet. Där har vi ännu kvar soptippsfotöljerna :) 




Pärlspontspanelen passar som handen i handsken i burspråket tycker jag. Så även eluttagen och lampknapparna från Schneider. Här tycker jag också vi lyckades extra bra med listerna. Det blev en del pusslas och klyvas mellan fönstren och i hörnen.  


Vardagsrummet från andra hållet:



Dörren till vänster på övre bilden leder mot badrummet som är det rum vi har minst färdigt än så länge. Under fönstren kommer det att bli en 2,80 m. lång arbetsbänk med skåp och lådor under. Av den anledningen har vi inte satt fast fönsterlisterna ännu. Uppe i taket saknas också listerna, men de åker förhoppningsvis upp ännu denna vecka.


På andra sidan har vi bergsvärmepumpen och alla tillhörande fula rör! Även där blir det skåp, de kommer gå från golv till tak och täcka in allt fult. 


Ännu sent i går kväll var kaklet i duschen ofogat men vi hann tillslut få det färdigt! I lördags installerades också duschen som jag bara älskar! I morgon borde fogen vara så pass torrt att vi kan duscha. Första duschen hemma sedan sista mars 2015, alltså 286 dagar har vi varit utan dusch. Skall bli skönt att kunna besöka folk utan att behöva be om att få ta en dusch ;)


Och de omtalade hyllorna i duschväggen... Ack så mycket tid och energi de tagit. De är ännu inte perfekta och behöver finslipas både här och där. Hoppas de är värt allt besvär. 


Här ser ni hälpköksdelen och grovingången från andra hållet. Vid golvsilen innanför dörren saknas ännu en dusch men den kommer på plats sedan då vi har skåpen installerade. 


Sist och minst har vi vårt temporära sovrum som är tänkt att bli gäst/pysselrum sedan då vi har övre våningen klar. 



Den lilla dörren på nedre bilden går tills skrubben under trappan. Dörren som satt fast på den gamla utebastun på vår gård behöver ännu lite omvårdnad och kärlek. 



Nu är så gott som varje skrymsle dokumenterat. Nu återstår den del jag har längtat allra mest efter, INREDNINGEN!!! Oj oj så jag har längtat, att få inreda ett helt hus är en dröm som går i uppfyllelse. 
Som ni ser är det mest vitt och grått på väggar, tak och golv. Men inredningen kommer nog att bli mera "färgglad" än tidigare, eller kanske inte färgglad men jag tror det blir mera jordnära kulörer i inredningen mot våra tidigare hem som varit endast vita. 

Som sagt har jag svårt att förstå att vi kommit såhär långt och att vi nu är så gott som klara med nedre våningen. Jag är såå stolt över vad vi lyckats åstadkomma :)

12 kommentarer:

  1. Grattis Josefine!! Vilket fint hus, älskar duschen!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar! :) Duschen är min favorit också! :)

      Radera
  2. Vilket fint hus! Jag skulle vilja veta vad ni har för laminatgolv?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket :) Det är ett svenskt märke som heter Laminatboden om jag inte minns helt fel. Vi köpte de på k-rauta. På bilden ser det nästan vitt ut men i verkligheten är det lite ljusgrått med ganska svag träimitation.

      Radera
  3. Så fint ni har det! Jag fick doften av nytt hus genast jag såg bilderna :) Det ska bli roligt att se hur ni inreder framöver om du visar. Varifrån är duschen? Har redan duscharna på plats...men sånt kan man väl byta i framtiden om man vill ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag hoppas att ha tid för att blogga även då bebisen har kommit och då blir det minsann inredning här på bloggen! Som jag längtat :) Duschen har vi beställt från Bauhaus och är ett märke som heter Camargue.

      Radera
  4. Wow, vilket fint hus ni har byggt! Hittade precis din blogg och har skrollat genom ditt arkiv, måste nog säga att ni har gjort ett helt fantastiskt jobb. Bor själv i ett nyrenoverat rött hus bara några hundra meter från er så roligt att få se hur renoveringen som man följt med lite på avstånd sist och slutligen blev. :) hoppas ni ska trivas i ert nya hem!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack ska du ha! :) Visst har vi mycket kvar med det viktigaste börjar vara klart och det är ju huvudsaken. Nu får vi dra ner på tempot lite :) Jasså du bor i närheten, alltid spännande med nya grannar :) Tack så mycket!

      Radera
  5. Alltså wow, vilket jobb och vilket resultat sen! Har varit jätteroligt att följa med på er resa och skall bli roligt att se hur det blir när inredningen är klar! :) stockväggen är uuursnygg och gör sig verkligen bra mot allt det ljusa! Lycka till med fortsättningen :)

    SvaraRadera