torsdag 7 januari 2016

Babynest och annat bebispyssel

Hej!

En dag slog det mig att det bara är en månad kvar tills bebisen kommer och jag har fortfarande flera sy och pysselprojekt ogjorda. Innan jag blev gravid hade jag en romantiserad bild över all tid jag kommer ha framför symaskinen och hur mycket jag kommer sy inför bebisens ankomst. Så blev det dock inte och jag har satt all fokus på huset och oftast haft en pensel i handen istället för en synål. 

Nå ännu hoppas jag få något sytt då jag ÄNTLIGEN får ta hem mina symaskiner från mina föräldrar nästa vecka. Oj så jag har saknat att sätta mig där då inspirationen fallit på. 

Det viktigaste projektet är nu sytt i alla fall, ett babynest. Det lär ju vara väldigt användbart i början av bebisens liv. 


Jag har sett flera olika bilder på babynest och tycker att de runda är finare än de som blir mera spetsiga och smala nertill. Sen kan jag störa mig på de som är "knöbliga" och ojämna av stoppningen. På den fösta punkten tycker jag att jag lyckades ganska bra genom att jag förstorade mönstret lite och gjorde de yttre kanterna lite bredare och rundare än originalet. Beskrivningen hittade jag HÄR men mönstret har jag haft hemma utprintat länge och minns tyvärr inte varifrån det är taget. 



1 & 2 Jag började med att klippa ut en del i randigt tyg och en del i vitt lakanstyg. Sedan sydde jag räta mot räta men lämnade nedre delen öppen från markeringen på mönstret (där pilen är) till samma markering på andra sidan. 


3. Då det var dags för kantbandet hade jag glömt att köpa det och fick ta ett jag råkade hitta bland sysakerna. Dock var det i minsta laget och jag råder alla som skall sy ett nest att välja ett tjockare kantband eftersom det var väldigt pilligt att trä igenom bandet i slutskedet. Bredden på mitt kantband var ca en cm men jag skulle nog välja minst 1,5 eller 2 cm nästa gång. 

Kantbandet sys alltså fast på rätsidan och täcker sömmen av fram och bakstycket så att det bildar en kanal. 

4. För att få en lite personligare touch sydde jag en spetskant längst med nedre kanten på kantbandet. 


5. Det skall vara mjukt för bebisen att sova i nestet och därför tog jag två lager av det tjockaste vaddplattorna jag hittade på Eurokangas att ha som botten. För att veta hur stor botten skulle vara klippte jag sönder mönstret för att få en modell och klippte sedan vadden ca 5 cm större än modellen. 

6. Sen pillade jag in vadden mellan fram och baksidan på nestet (obs! håll hela tiden nestet vänt på rätsidan). Sedan satte jag mönstret på det vita tyget som skall bli insidan och nålade fast vadden och gjorde samtidigt en linje av nålar att följa för att få en jämn och fin söm. 

7. Sedan sydde jag en söm längst med nållinjen som på bilden. 

8. Sidorna är nu som en kanal runt botten. Där rullade jag ihop en ca. 2 m. lång "korv" av vaddplattan och trädde in i kanalen. Det räckte inte riktigt som stoppning så jag fick öppna två ikeakuddar att fylla på med. 

8. Nedre delen sydde jag fast för hand, men såhär efteråt skulle det nog ha blivit lika snyggt att sy det på maskinen tror jag. 

Sen återstod det stora projektet att trä in silkesbandet i kanalen av kantband.. Kanalen var jättetrång och jag hade en liten dålig säkerhetsnål så det var minsann tidskrävande. Men om man gör en bredare kanal borde det inte vara nått problem alls. 

Sen var det bara att spänna bandet och knyta en liten rosett. 


Överlag var babynestet enkelt att sy och det krävdes inte allt för många sömmar. Det var bara lite pillergöra med att trä i bandet och sy fast öppningarna för hand. 

Ett annat projekt jag gjort i höstas är en vadderad overall med jacka och byxor och en kaninskallra. 


Jackans knappar är ännu inte fastsydda, får se om de blir rosa eller ljusblåa :)

Skallran improviserade jag och ritade ett eget mönster till. 


Jag ville egentligen ha en liten bjällra inne i huvudet men hittade ingen hos mina föräldrar så jag tog en gammal filmrulle burk och fyllde med ris. Den tejpade jag fast ordentligt och trädde in i huvudet då jag fyllde den med vadd. 




Jackan och byxorna är vändningsbara och det går bra att vika upp och ner ärmarna. Jag hoppas att dräkten blir passlig till våren eller försommaren. 

Nu återstår flera projekt som jag hoppas hinna med innan bebisen kommer. 

På husfronten har det hänt mycket sedan sist jag uppdaterade och det börjar vara så gott som inflyttningsklart. Nästan alla lister är på plats och på måndag skall det vara helt klart då vi har inflyttningsgranskningen. Nästa vecka blir det alltså INFLYTT! Kan knappt förstå att det är sant. 

3 kommentarer: